Bolest krční páteře

Ztuhlost, omezený pohyb hlavy do stran, bolest hlavy, bolest vystřelující do končetin, závratě, poruchy vidění či sluchu. Tyto a další vážné zdravotní potíže provázejí bolest krční páteře a zásadně omezují člověka v běžných životních situacích.

Ačkoli si řeknete, že krční páteř nese pouze hlavu, proto nemůže být tedy tolik namáhána jako ostatní části zad, opak je pravdou.
Tendencí moderního člověka je se spíše nepřirozeně předklánět, nikoli držet své tělo ve vzpřímené poloze, jak tomu chtěla příroda, což ve výsledku vyvolává právě bolest krční páteře, na niž jsou kladeny příliš vysoké nároky.
V dlouhodobém měřítku to může vést k lehkému zablokování krční páteře, ale také k těžkým blokacím, jež rozhodně není možné odstranit v krátkém čase, jak bychom si přáli. Mezi nejtěžší patří akutní blok krční páteře neboli ústřel či některý z krčních syndromů, který se projevuje třeba jen bolestí hlavy.

Bolest krční páteře postihuje zejména lidi sedavého zaměstnání, špatného držení těla, hlavy a ramen nebo ty, kteří volí špatnou podložku hlavy nebo polohu spánku. Jestliže trávíte hodiny u počítače, v autě, v předklonu nebo jiné nepřirozené poloze, zakládáte si na problém s krční páteří.
Ani zdánlivě drobné úrazy hlavy a krku bychom rozhodně neměli zanedbávat.
Nikdy nevíte, jaké následky to může nést. Krční páteř je navíc nejpohyblivější částí páteře, bez jejíž správné funkce bychom stěží vedli normální život. Potíže s krční páteří začínají obvykle jen únavou a slabší bolestí šíje. Poté jsou bolesti čím dál víc intenzivní a člověk se začne vyhýbat některým polohám hlavy, až jí nakonec nedokáže otočit ani naklánět.
Bolesti jsou doprovázeny stavy nevolnosti, závratě či silnou bolestí hlavy.
Téměř jistě můžeme poznat i teprve nastávající problém podle výrazného předsunutí hlavy, krku i ramen a celkově kulatými zády. Jindy dojde k bolesti náhle vinnou prudkého pohybu či dlouhodobým držením krku ve strnulé poloze. Nezapomínejte, že diagnózu a následné léčení by měl vždy určit lékař. Nesnažte se tyto potíže nijak přecházet. S krční páteří není radno si zahrávat a bolesti se bez pomoci fyzioterapeuta stejně vracejí, většinou i s nespočtem dalších zdravotních potíží.

Bolest krční páteře lze účinně zmírnit či odstranit:
  • pravidelným cvičením pro uvolnění ztuhlého svalstva šíje
  • udržovat krční páteř ve správném postavení a teple
Problémům s krční páteří můžeme také předejít upravením pracovního prostředí či lůžka. I v tomto případě platí, že dostatečná prevence hraje velmi důležitou roli, aby se nám bolest krční páteře nevracela, přinejmenším ne často.    



Zdroj: www.bolest-zad.cz